Vigtig information vedr. børn og elektronik

I dette indlæg udforsker vi teknologien igennem vores børns øjne. Kan det udvikle og lærere fra sig, hvis børn tilbringe tid foran en skærm (tablet, telefon, computer etc.)? Eller det kun skadeligt, og noget som man som forældre skal undgå? 

Når man ser på babyer- og småbørns forbrug af teknologi, så ser man hurtigt at denne er hurtigt stingende. De fleste børn på kun 1 år, ved hvordan man får iPad’en til at virke, og lærer tidligt hvordan, man glider fingeren henover skærmen. Ofte oplever man, at denne generation ved mere omkring disse elektroniske midler, end den ældre generation gør.

De fleste forældre ønsker, at deres børn skal være van til teknologi, dog uden at de skal tage skaden af forbruget heraf. Som forældre har man heller ikke meget at læne sig op af, da stort set alt elektronik eksisterende i deres barndom, ikke var tilgængelig for børn. Som forældre tager man meget af sin lærdom for ens egne forældre, og bruger sin egen opvækst som springbræt til oplæringen. Men når det kommer til elektronik som f.eks. en iPad, så har disse ikke noget erfaring fra egen barndom, at bruge som udgangspunkt. Herved opstår problemstillingerne, som man skal have fokus på.

Udviklingen sker så hurtigt, at det kan være svært at opsætte retningslinjer. I 2010 var det kun 8 % af familier med børn under 8 år, som havde en tablet som f.eks. en iPad. I 2013 var dette tal sprunget til 40%, og skulle man foretage samme studie i 2016, ville resultatet formentlig i Danmark ligge omkring 60-80%. Dette kan de danske legetøjsbutikker også mærke, hvor Marianne fra Barnets Verden udtaler ”det er ofte valget imellem nyt børnelegetøj, eller det næste spil til iPad’en, hvis denne allerede er i familien”. Konkurrencen til de danske legetøjsbutikker er således kommet fra et medie, de ikke på forhånd havde set som værende en konkurrent på sådan et stadie.

Selvom man ikke kan se væk fra, at der er åbenlyse fordele ved, at ens børn håndterer teknologien i en ung alder – så kan man heller ikke se væk fra ulemperne herved. Der er risiko for at disse medier, kan give dårlige sprogkundskaber, så der er et underskud i barnets sproglige udvikling. Man har også bekymringer om andre udviklingsmæssige aspekter, fordi de er dybest set går glip af andre udviklingstilpassende aktiviteter. Derfor foreslå mange også, at med nedskærer skærmtiden for børn under 2 år.

Sådan håndterer du elektronik (som tablets) og børn

  1. Lad tiden foran skærmen være begrænset til 1 time om dagen, indtil barnet er 1,5 til 2 år.
  2. Brug tiden foran skærmen med barnet, og lad ikke denne være alene foran denne indtil 2 år.
  3. Udvælg spil som er lærerige for barnet, hvor både mor/far og barnet sammen kan hygge sig.
  4. Overvej at bruge en tablet til andet en spil, som f.eks. at benytte Skype etc., til at kontakt familiemedlemmer.
Loading Facebook Comments ...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *